Pao Rtanj
Sažvaćak
by Jone (septembar 2003.)

31maj -1. jun 2003.

Soko Banja - Trgovište - Mužinac - vrh Rtnja - Vrmdža - Soko Banja (49 km)

Na ovoj stranici su samo podaci koji vam mogu koristiti ako planirate vožnju gornjom trasom. A ako želite da znate kako je zaista izgledao uspon, pogledajte priču "Pao Rtanj".

Napomena: iako je uložen maksimalan trud da data rastojanja i podaci budu što tačniji, moguće su netačnosti ili nepreciznosti. Treba uzeti u obzir i da se može promeniti situacija sa putem, kao i sa mogućnostima i uslovima smeštaja.

1. Soko Banja - Trgovište - Mužinac - vrh Rtnja (24km)
2. vrh Rtnja - Vrmdža - Soko Banja (25km)

Primedbe, ispravke, komentari... izvolite

Soko Banja - Trgovište - Mužinac - vrh Rtnja (24km)
mapa, profil visina (100Kb) •
dobar ili odličan asfalt 0

Soko Banja

odvajanje (desno) za Trgovište i Šarbanovac. Nema putokaza, čim se skrene sa leve strane je velika usamljena kuća od crvene fasadne cigle sa jednim belim delom i gajbicama ispred njega (kafana?). Na glavnom putu se neposredno pred odvajanje sa leve strane nalazi stanica lokalnog autobusa. Malo iza raskrsnice počinje dugi uspon koji se završava na vrhu Rtnja.

dobar asfalt 7.8

Trgovište, raskrsnica: za Šarbanovac skrenuti desno, uzbrdo (pravo se ide za Vrmdžu).

loš makadam 11.5 Šarbanovac, odvajanje u selu: za Rtanj se skreće levo, na makadam koji se strmo penje uzbrdo oko 150m.
dobar ili solidan makadam 11.7 izlazak na valjani put. Ići desno, uzbrdo. Oštar uspon.
~13 kraj oštrog uspona, ulazi se u dolinu, ima i malo nizbrdice
14 trouglasta raskrsnica sa malom drvenom tablom-putokazom: "Rtanj-Boljevac". Za Rtanj se ide levo.
15 sa leva se uključuje sporedni put - ići pravo (tačnije, poludesno)
loš i sve lošiji zemljano
-makadamski put
15.6 odvajanje pretežno zemljanog puta polulevo. Krenuti njime. (Bolji put od svetlog tucanika nastavlja pravo, uzbrdo).
18.3

Kuća sa crvenim krovom, raskrsnica - ići pravo. Ako se pažljivije pogleda napred i uzbrdo, oko kilometar i po dalje može se primetiti svetlo sivi krov od salonita. To je pojata do koje treba stići. Treba se potruditi da se uoči taj orijentir jer se put nadalje pomalo komplikovano račva na nekim mestima. Moguće je da sve te grane idu ka pojati, ali je bolje ne oslanjati se na to.

Odavde počinje težak uspon a put postaje izuzetno loš (grubo kamenje koje viri iz podloge) pa je guranje na većem ili manjem delu (zavisno od kondicije i tehnike) izvesno.

19.9

Pojata sa krovom od svetlo sivog salonita. U pojati bi trebalo da bude dvoje starijih ljudi. Ovo mesto je zgodno da se na njemu ostave stvari i najteži deo uspona do vrha obavi sa biciklima bez tereta. Čak i ako se na povratku odlazi ka selu Rtanj, isplati se ostaviti stvari u pojati i posle silaska sa vrha vratiti se po njih (pojata je oko kilometar udaljena od raskrsnice staza za vrh planine i selo Rtanj). Od pojate do te raskrsnice staza se takođe penje, ali ne toliko strmo kao do tada.

U pojati se treba precizno raspitati za deo do izlaska na raskrsnicu, ali ako se ne nađe niko da pomogne onda: nastaviti uzbrdo stazom kojom se došlo do pojate, tako da završna kupa Rtnja ostaje sa leve strane. Posle oko kilometra dolazi se na ravniji i pregledniji deo, sa koga se na kupi može uočiti planinarska staza. Tada se može krenuti preko livade ulevo ka toj stazi, bez da se traži raskrsnica (na povratku će vas staza dovesti do nje).

uzana staza 21.0

Raskrsnica staza za vrh Rtnja (levo) i za selo Rtanj (desno). Do sela ima 4-5km, a do vrha planine 3,1km. Oni koji su u dobroj kondiciji mogu sa ovog mesta do vrha da stignu za oko sat i po vremena. Staza ka vrhu je markirana planinarskim oznakama, nema račvanja i jasno je vidljiva.

Od uključenja na planinarsku stazu pa do vrha, uspon je izuzetno težak. Nagib je 20-30 posto, staza je uzana i često na njoj nema mesta i za stopala i za bicikl, pa se mora izabrati šta će od toga ići stazom a šta po travi i kamenju. Nema eksponiranih i posebno opasnih delova, ali je zbog nagiba i male širine potrebna puna pažnja i koncentracija.

24.1

Vrh Rtnja. Tu se nalaze ruševine mauzoleja podignutom u spomen nekadašnjem vlasniku Rtanjskog rudnika. One mogu poslužiti za sklanjanje od vetra i delimično od kiše (krova nema). Vrh je relativno uzan prostor na kome nema naročito zgodnog mesta za podizanje šatora - ako planirate spavanje, vreća za spavanje položena na kamene poloče poda mauzoleja je verovatnija kombinacija.

Posmatranje izlaska sunca sa vrha je izuzetna atrakcija, ako vrh nije u oblacima.

Ako se sprema nepogoda ili se sumnjivi oblaci gomilaju nad vrhom, ne treba se penjati gore ili se (ako ste se već popeli) zadržavati tamo: munje često udaraju u vrh ili u padine kupe.

vrh Rtnja - Vrmdža - Soko Banja (25km)
uzana staza 0

vrh Rtnja

3.1

Kraj spusta sa kupe, raskrsnica staza za pojatu i selo Rtanj. Na spustu se može relativno bezbedno voziti, ukoliko se poseduje solidna tehnika upravljanja biciklom i ukoliko se brzina prilagodi tome i mogućnostima bicikla. Jake i ispravne kočnice su obavezne!

u početku izuzetno loš zemljano- makadamski put, koji postepeno ipak postaje bolji 4.1

pojata

5.6 raskrsnica kod kuće sa crvenim krovom - ići pravo
dobar ili solidan makadam 8.2 izlazak na veći i bolji put od svetlog tucanika
8.8 raskrsnica - za Vrmdžu ići poludesno (polulevo se ide za Šarbanovac). Posle raskrsnice ima par deonica sa kraćim usponima.
dobar asfalt 12.4 Vrmdža, početak asfalta. Nizbrdica od 8-9%.
16.9 Trgovište, raskrsnica - za Soko Banju ići pravo (levo se ide za Šarbanovac)