Turoteka

Home Turoteka Kako? Čekićara GPS Tekstovi Galerija Tr-Fr Ukradeno Radnje Linkovi

30. septembar -3. oktobar 2003.

Drino, jeb** li ti...

Vlada
tekst: Miloš

mapa (280Kb)

Trudiću se da ne preteram ali ipak će pisanije potrajati pošto smo za pet dana puta mirovali samo noću. Tako da ako se nekome ne čita - neka odmah skroluje na kraj, gde će ga čekati mali rezime onoga sto preporučujemo.

Dakle, tura je počela odmah svog prvog dana. Mislim, videli smo da svi tako rade pa šta sad da mi tu izmišljamo rupu na saksiji, jelte. "Beovozom" do Lajkovca, na konjiće, pa pravac Ljubovija u čijoj smo okolini imali smeštaj. Kondukteri su nam u praznom vozu naplatili po 50din za bicikle (karta je isto toliko), tretirajući ih kao prekomerni prtljag. Pošteno.

U Valjevu smo na Vladinu inicijativu krenuli da obiđemo vodenicu Save Savanovića - najpoznatijeg domaćeg vampira po kome je snimljen prvi srpski horor, "Leptirica". Pitasmo, tražismo, nađosmo jednu lepo sređenu starinsku vodenicu oko koje se siti islikasmo... samo da bismo saznali da to nije ta vodenica. Tipično.

Vodenice valjevskog kraja

Tri kilometra dalje uz Gradac nalazi se ta prava vodenica, koja je za razliku od prethodno pomenute u očajnom stanju. Mislim, zidovi i krov su na mestu, ali je problem u tome što je bila puna đubreta a ispred ju je krasila hrpa od stotinjak pivskih zatvarača. Uzrok je mlađarija koja često navraća, a dolaze i naša braća po broju točkova, moto-bajkeri. Zato nije čudo sto pivskih zatvarača ima k'o čaura posle Ramba. Tu smo se spontano raštrkali: Ugi levo, Vlada desno, a ja pravo ka jednoj grani koja se pruža iznad rečice. I dok sam dokazivao da su ljudi nastali od majmuna, ispred Vlade se gotovo niotkuda stvorio neki dedica pomalo čudnog pogleda.

- Ovaj... Dobar dan!
- Dobar dan momče!
- Recite nam, da li je ovo ta čuvena vodenica o kojoj su ispričane tol'ke priče?
- Jeste.
- Vodenica Save Savanovića?
- Jeste, a ja sam deda Sava!

Štrec!

I tu ti se mi razdivanimo sa deda Savom - tačnije, on je pričao a mi smo klimali glavama kad bismo ga razumeli, a pogotovo kad ne bismo. Saznali smo između ostalog da su ruski mitraljezi radili "bum-bum-bum", ali i da se priča da u dolini Gradca postoji neki antički zakopani grad. Kad sam spomenuo da bih voleo da opet prepešacim Gradac, dobih upozorenje: "Ne bi ti smeo tako golokur tamo da ideš (mislio je na to sto sam bio u šorcu) jer ima devojaka pa skaču sa grana i mogu da ugrizu !" I dok je đavolak iznad ramena vikao "alo bre, devojke same napadaju... idemo odma' bre, 'beš Ljuboviju!", mozak je pokušavao da prokljuvi o čemu to deda priča. Mislio je na zmije. Nažalost. ;)

Dalje smo išli preko Pričevića i Pecke. Put je bio bez rupa i saobraćaja - biciklistički raj, a krajolik smirujuće pitom. U dvorištu jedne prave starinske šumadijske kuće koju je krasio pravi šumadijski starac sa sve šajkacom, imali smo prilike da vidimo pravi trkački motocikl koji kao da je pobegao sa Ušća.

Nakon jednog dužeg uspona i divnog pogleda koji nam je pružio, sledio je krivudavi spust od 14% sa sve faličnim delovima puta - uživancija za ekstremnije drugove. Posle Pecke je nedostajalo nekih 5km asfalta na prevoju preko obronka Ranjenice ali će i to, nažalost (namnožiće se automobili), biti asfaltirano. Uz više (taj sam) ili manje (svaka čast Vlado) guranja stigosmo na prevoj sa koga se put lagaaano spušta u predivnu i nenarušenu dolinu (kanjon ?) rečice Ljuboviđe. Kad put stigne skoro do nje, odmah pre jednog mostića, levo se odvaja makadamski put koji uz Ljuboviđu vodi sve do Medvednika. Dalje se jedan krak odvaja na sever i uključuje na gore pomenuti put Pričević-Pecka. Iako toga na mojoj karti nema, trebalo bi da se put nastavlja i uz Ljuboviđu, dakle i sa južne strane Medvednika (jer je tamo ucrtano selo). E sad, ako između Medvednika i Jablanika postoji neki makadamski put (ili bar staza) kojom bi se onda moglo izbiti na put Valjevo-Bajina Basta, sve ovo bi mogla da bude divna trasa.

Mi smo od pomenutog skretanja prešli samo nekih 3km, da obiđemo Rimski most. Što se njegove starosti tiče, po jednoj verziji je iz XII veka (zašto onda Rimski?), a po drugoj je mnogo stariji. U svakom slučaju, toliko se dobro drži da domaćin obližnje kuće (opet neki Sava) svaki dan prelazi traktorom preko njega. Možda je razlog te vitalnosti devojka koja je, kako legenda kaže, uzidana u njegove temelje? Možda.

Otpešačili smo i do Nemića, vrha sa koga se pruža divan pogled na Drinu i cirka pola Bosne. Priča kaže da podno njega postoji pećina koja je bila izuzeno akustična ali je posle unutrašnjeg odrona nastalog tokom jednog zemljotresa prestala da ponavlja upućene joj reči. Tako je vrh postao "nem" i prozvaše ga Nemić.

No da se vratim na nas. :) Gore pomenuti smeštaj je bio u vikendici mog komšije, čika Miće - jednog "cool" dedice, bivšeg planinara koji je kao takav znao da izabere pravo mesto za vikendicu: kilometar i po od puta, na početku omanjeg zaseoka i par stotina metara iznad idiličnog potoka. Odatle smo narednih par dana obilazili okolinu, što peške što na konjićima. Metalnim.

Već sam otegao pa ću samo da spomenem da smo napravili i inspekciju mini-hidrocentrale koju na dotičnom potoku izvesni Milan i otac mu Sava grade 100% svojim rukama. Tako da će, kad poteče planiranih 5Kw struje, moći da budu 100% ponosni na sebe.

Mostovi okruga Medison... pardon, okruga valjevskog
Ima se bogami na šta i sesti...

Povratak sa Nemića morao je biti ekspeditivan jer je već bilo šest popodne i tu se pokazalo zašto su trojke "osnovne jedinice taktičko-diverzantskog delovanja": na svakoj raskrsnici bi bar jedan od nas trojice pogodio pravi put i poveo ostale korak blize toplom domu i roštilju.

Inače svih tih dana, čedni kakve nas je bog dao, uspesno smo se branili od "domorodaca" i njihove sveže ispečene rakije, ali se nismo branili od ultra-domaćeg soka od kupine, raznih vrsta neprskanih jabuka, kajmaka, sira, pršuta... Apsolutni šampion je bio vruć krompir iz pepela, sa kajmakom. Ijaaaaoj, drugovi apsolutni vegetarijanci, man'te se ćorava posla i dopustite sebi bar ovaj specijalitet. Za vaše dobro. :)

Za Soko-grad i Soko manastir ću već da izdvojim cela dva pasusa. Na putu Ljubovija-Zvornik, 6km posle Ljubovije skreće se desno (postoji znak) i goredolira jedno 9km, da bi se na kraju stiglo do cakum-pakum sređenog malog manastira. Smešten je u podnožju oveće kamene gromade na čijem se vrhu nalazi pozlaćeni krst od jedno dvanaestak metara visine. Kada je krst postavljan na to mesto pozvana je vojska da taj posao obavi helikopterom, ali su organizatori, da bi vojsku privoleli, dali pogrešnu težinu krsta. I tako, dođe helikopter, zakačiše krst, kad... ništa od uzletanja. Poskidaše sve nepotrebno iz helikoptera, istočiše višak goriva i... polete krst. Ali onda su morali da na mazgama pentraju burad sa gorivom na vrh, jer je u međuvremenu metalna 'tica ostala praznog rezervoara. I tako, jedva se vojska izvuče odatle. Srpska posla.

Manastir Soko i pogled sa Soko-grada
Manastir, pogled sa Soko-grada
Veliki krst na litici Soko-grada
Ispred Vukove kuće u Tršiću

Manastir je inače potpuno, pa i previše, sređen i urbanizovan (tu je i Halo-govornica). Neka. Hvala bogu, ima dovoljno drugih, "iskonskijih" manastira. Ako stignete do tamo, obavezno se popnite i do krsta jer je pogled fantastičan a put vodi pored spektakularne mini-klisure jednog veselog potoka.

I dok smo se divili malenom izvoru podno drveta, svega desetak metara ispod vrha (otkud tu stalna voda, ko će ga znati), sa puta koji smo upravo prošli začulo se stenjanje automobila. Ubrzo se pred samim ostacima kapije starog grada, stotinjak metara od vrha, zaustavio crni golf iz koga je izašao tip u crnoj kožnoj jakni sa sve pivskim stomakom preko podebljeg kaiša. Pa da, zašto pešačiti zagledajući kamene kapelice sa ikonama kad se može ovako, kolima, skoknuti u pauzi izmedu dva pića u kafiću. Eee, Srbijo...

Povratak u zavičaj trajao je dva dana jer smo iskoristili Uglješinu rodbinu u Jabučju pored Lajkovca, i njihove tople jorgane. Da ne bismo ponavljali gradivo do tamo smo stigli preko Loznice, usput svrativši u Tršić (u Vukovoj kući smo bili blokirani desetak minuta, dok buljuk dece koja su zakrčila izlaz nije odslušao izlaganje kustosa). Tako se tog dana cajger zaustavio na 192km. Zbog kasnog polaska i prevelike kilometraže za opušteno pedaliranje, mrak nas je uhvatio nekih 25km pre Valjeva. Tu negde je omanji prevoj Kamenica posle koga se put do tog grada spušta lagano, dolinom reke Obnice. Stvarno divan spust, posebno po mraku - samo pitajte Vladu. U divno zatalasanom Jabučju dočekao nas je kolač od jabuka. Naravno.

I to bi bilo to, jer smo poslednjih 70km preko Obrenovca mogli i da preskočimo, posebno prilično sablasni predeo oko kolubarskog kopa. Činjenica da i u povratku nismo iskoristili čari "Beovoza" je otprilike bila i jedina greška - sve ostalo je bilo gotovo savršeno, usuđujem se reći. Zbog neopravdano spore vožnje tokom poslednjeg dana, od strane ciklonautskih bogova smo kažnjeni pravim potopom koji je mene uhvatio na ironičnih 2km od kuće, a Vladu posebno propisno natopio. Naravoučenije: 20km/h je ipak donja granica kada se vozi po ravnom. :)

Obećani rezime

Pohvaljujemo:

- Beovoz: odlična, jeftina odskočna daska ako nemate auto prevoz
- reku Gradac: znate već i sami;
- put Pričevic-Pecka-Ljubovija: bez rupa i saobraćaja, idealno za
  potpuno pedafilsko uživanje. (Ok, da nas neko ne bi proklinjao dok
  čisti prašinu sa sebe, "bez rupa" ću preformulisati u "malo rupa" ;)
- dolinu Ljuboviđe sa Rimskim mostom: rečica je divna u svom
  donjem delu a gornji je verovatno još lepši, videćemo... (*)
- Soko grad i manastir: ne propustiti ako ste u blizini ali ih verovatno
  treba izbegavati tokom verskih praznika, zbog gužve;
- Tršić: i pored konstantne navale hordi đaka i dalje izgleda
  reprezentativno;
- spust dolinom Obnice ka Valjevu: degustirati po mraku ili bar u
  sumrak;
- vruć krompir iz pepela, premazan kajmakom :)
- Uglješu: čovek je pre gore pomenutih 190km u jednom dan
  prešao najviše 60km, ali ga to nije pokolebalo. Drugovi neodlučni,
  sledimo ovaj svetli primer!

(*) Proverili smo: jeste još lepši! Naime, u ovaj kraj smo se kasnije vraćali još par puta - pogledajte fotografije sa tih putovanja.

Komentari, primedbe, ispravke, dopune... izvolite

Vlada, Rade (četvrti musketar), Uglješa i Miloš imaju svoju foto-galeriju na Internetu, pod imenom
V.R.U.M.
Tamo ćete naći veselu i lepu zbirku njihovih foto-utisaka sa brojnih drugih putovanja koja su usledila posle ovog gore.