Svrbiguz
Drinske planine
Home Turoteka Kako? Čekićara GPS Tekstovi Galerija Tr-Fr Ukradeno Radnje Linkovi

Ruta 17:  Ljubovija - Orovica - Bobija - Ljubovija

Karakteristike rute:

- dužina: 61km
- ukupni uspon: 1500m
- površina: makadam, asfalt
- težina, fizička: 8
- težina, tehnička: 2
- potrebna kondicija: 4
- uslovi za vožnju: vožnja je moguća od proleća do jeseni.

mapa rute (1,3Mb)
GPS tracklog i waypoints (pogledajte napomene o GPS podacima)

Još jedna teška tura, kojoj prema lepoti pripada možda i prvo mesto među svima ovde navedenim. Obavezna je za svakoga ko želi temeljno da upozna drinske planine, obavezna je za svakoga ko nezasito traga za visinama i daljinama, obavezna je za svakoga ko ne žali truda, a za uzvrat želi da izvuče maksimum iz svakog dana provedenog u planinama, na biciklu.

Krenućemo iz centra Ljubovije, putem za Pecku i pored reke Ljuboviđe. Posle 8km ćemo u Rajnovači skrenuti desno, na asfalt koji kroz dolinu Orovičke reke vodi na Torničku Bobiju, pa ćemo ubrzo napustiti i njega i početi strm uspon ka Donjoj Orovici (takođe asfalt). Put do tog sela je izvanredno lep - vodi krestom Orovičkog brda koja je mestimično toliko uzana da ćemo se osećati kao da vozimo po palubi nekog nepojamno velikog nosača aviona. S leva i desna je prazan prostor kroz koji će leteti naši zadivljeni pogledi, posebno na zadnjem kilometru pre sela. A tamo, na samom pramcu onog našeg nosača aviona, čeka nas divna crkva-brvnara stara dve stotine godina i smeštena u hladu moćnih hrastova. Ispred ulaza se nalazi prangija teška 130kg, koja tokom narodnih sabora postaje predmet takmičenja delija iz bliza i iz daleka - cilj je podići je. Nedaleki centar Donje Orovice na prvi pogled osim prodavnice i lepe stare škole nema mnogo toga da ponudi, ali je u stvari jedno od onih mesta koja osvajaju atmosferom. Sve u svemu, verovatno ćemo se ovde zadržati duže nego što smo planirali.

A kad se solidnim makadamom krene ka Gornjoj Orovici, mnogi će pomisliti: "Ako je ovakav uspon bio do Donje, kako li će tek biti sa Gornjom Orovicom?" No nema razloga za zebnju: Gornja Orovica je samo pedesetak metara viša od Donje. Vozeći do tamo proći ćemo i pored lepog izvora na Đurimu. Eto još jednog zgodnog mesta za predah, a po potrebi se tu može i sasvim lepo kampovati. Već odavde pejzažem dominira još uvek udaljena kamena kruna Bobije u kojoj je najupadljivije karakteristično, surovo koplje čuke Oštra stena.

Iza Gornje Orovice ćemo se ponovo spustiti na put Ljubovija - Bobija i načeti skoro 14km dug makadamski uspon do šumske kuće na Bobiji. Lepota Bobije i šarm šumske kuće učiniće da mnogi požele da duže ostanu na tom mestu, ili da čak prenoće u kući ili u šatoru ispred nje. Zašto da ne, za lepe stvari uvek treba naći vremena, pa makar posle toga odustali od drugog dela ture - biće vremena za to narednog puta, jer ovamo ćemo se sigurno vratiti. Od kuće se do samog vrha Bobije može stići pešice i za kratko vreme, a spremniji biciklisti mogu do tamo da stignu i na svom dvotočkašu. U blizini kuće je i izvrsna obnovljena crkva brvnara, kao i vidikovac Dražinac.

Za nastavak naše ture treba od šumske kuće produžiti dalje na severozapad. Odmah ćemo proći pored pomenute crkve a zatim i pored mesta gde se odvaja kratka staza koja vodi do vidikovca. Poseta je obavezna a pogled prema Medvedniku i Jablaniku - fantastičan. Negde u gustom zelenom tepihu duboko ispod nas i dalje se šunja reka Ljuboviđa.

Sledeća karakteristična tačka je rudnik barita, čiji se površinski kop nalazi tik ispod u visinu propete Oštre glavice, na njenoj jugoistočnoj strani. Preći ćemo pravo preko kopa i odmah zatim započeti čak 23km dug spust do Ljubovije. Najpre ćemo zatvoriti krug preko Torničke Bobije, spuštajući se kroz čudni krševiti predeo na njenoj strmoj zapadnoj strani, i izlazeći još jednom na put Ljubovija - Bobija u blizini izvora Kovačevac. Odatle se do Ljubovije spuštamo na način na koji smo i došli, osim što umesto kruga preko dve Orovice sada ostajemo stalno na glavnom putu.

I kada na kraju pogledamo našu rutu na karti, videćemo na njoj dva kruga - orovički i bobijski - koji elegantno i ubedljivo pokrivaju ovaj kraj. Ali najvažnije je ovo: sada ćemo znati da ta dva kruga mogu ubedljivo da ispune i svaku dušu.

Sažvaćak (objašnjenja kolona u tabeli)

dist. (km) ime tačke

visina

tip podloga mesto / opis komentar
0 Ljubovija 187
asfalt Ljubovija, centar Kod crkve i opštine.
0,3 R 158 183 V asfalt Ljubovija Skrenuti levo.
8,2 s Bobija 1 250 Td asfalt Rajnovača Skrenuti desno (pravo se ide za Pecku I Valjevo).
8,9 R Orov-Bob 300 TL asfalt
Skrenuti levo, na makadam koji vodi uzbrdo. (Tokom 2007. treba da je postavljen asfalt do crkve u Donjoj Orovici.) Pravo se ide za Bobiju i Košlje.
12,3 D Orovica 610
makadam Donja Orovica, centar Crkva brvnara, stara 200 godina. Ispred je prangija od 130kg.
13,4 R 186 630 K makadam
Produžiti pravo, uzbrdo. Levi put ide za Petnik a desni za Gligoriće (Gijiće?).
14,7 vo Djurim 740
makadam Đurim Uređen izvor levo, dobro mesto za kamp.
15,2 R 187 778 V makadam Đurim Produžiti desno, ravno (levi put ide strmo uzbrdo, za Orovičku planinu).
15,7 R 188 764 V makadam
Produžiti desno i naniže (levi put ide uzbrdo).
15,8 R 189 762 V makadam
Produžiti pravo, uzbrdo (desni put ide nizbrdo).
16,1 vo 36 740
Uređen izvor levo.
17,0 vo 37 690
makadam Petrovići Uređen izvor levo.
17,5 G Orovica 675 V makadam Gornja Orovica Skrenuti desno. Oko 100m pre raskrsnice sa desne strane je škola. Levi put ide za Vajiće.
17,6 R 190 660 T makadam Gornja Orovica Skrenuti levo.Sa desne strane raskrsnice je škola.
20,8 R 191 396 Td asfalt
Povratak na asfaltni put za Bobiju I Košlje. Produžiti pravo.
21,0 makad st 1 405
makadam
Kraj asfalta, početak makadama. (Do kraja 2007. godine treba da bude asfaltirano daljih 2-3km puta, a planira se da asfalt potom stigne i do Torničke Prisjede.) Od ovog mesta počinje selo Tornik.
23,7 vo 38 564
Uređen izvor levo. Desno ispod puta, u šumi, nalazi se pet vodenica.
26,2 R 192 760 TL makadam
Skrenuti desno, za Torničku Prisjedu i Košlje. Levi put ide za rudnik barita i Oštru stenu i crkvu na Bobiji (odatle se dolazi na povratnom delu ture).
26,4 vo Kovace 769
makadam
Kovačevac - uređeni izvor levo, 50m od puta.
27,6 Prisjeda 807 T makadam Prisjeda, centar Raskrsnica kod škole i ambulante u selu Prisjeda (Presedo). Skrenuti levo. (Desno se ide sa Ramnu goru i Savković.)
29,5 vo Lov vod 860
makadam
Lovačka voda - uređen izvor levo.
29,9 vodopad 866
150-200m iznad vodopada je izvor Tribuće
30,7 vo 39 911
makadam
Uređen izvor levo (spomen česma Marinku Obradoviću).
32,2 s Bobija 2 988 V makadam
Skrenuti levo, unazad I uzbrdo. (Desno se ide za Razbojište i Košlje).
34,3 sum k Bobi 1153
makadam Bobija Šumska kuća na Bobiji. Postoji mogućnost smeštaja (par soba).
34,4 crkva Bobi 1145
makadam crkva na Bobiji Desno ispod crkve postoji izvor.
35,0 vidik Draz 1140
makadam Bobija Desno se odvaja staza do obližnjeg vidikovca Dražinac.
37,9 rud barit 1108
makadam rudnik barita Raskrsnica u površinskom kopu rudnika barita. Produžiti pravo (levi put se završava u kopu). Sa leve strane, malo ispred, je vrh Oštra stena.
41,8 R 192 760 TL makadam
Ponovo na R 192. Produžiti desno, nizbrdo, istim putem kojim se išlo u prvom delu ture.
46,9 makad st 1 405
makadam
Ponovo na ovoj tački - ovog puta je to početak asfalta.
47,2
R 191
396 V asfalt
Ponovo na R 191 - produžiti levo, asfaltom.
52,2 R Orov-Bob 300 Td asfalt
Ponovo na ovoj raskrsnici. Nastaviti pravo, asfaltom, a povratak do Ljubovije je zatim istim putem kao i u prvom delu ture.
61,4 Ljubovija 187
asfalt Ljubovija, centar Kod crkve i opštine.