Svrbiguz
Dunavska biciklistička ruta
Home Turoteka Kako? Čekićara GPS Tekstovi Galerija Tr-Fr Ukradeno Radnje Linkovi

Deonica 4:
  Novi Sad
- Sremski Karlovci - Slankamen - Beograd (96km)

• mapa (1,8Mb)
legenda za mapu
  H - hrana
P - prenoćište

• GPS data (tracklogs & waypoins)

Za nultu kilometražu deonice br. 4 uzećemo R940 na početku Petrovaradinskog mosta:

Novi Sad, R940 - 0km

Saobraćaj na putu ka Sremskim Karlovcima je jakog intenziteta a kolovoz je prilično uzan. Asfalt je dobar.

0,6km
Prolazimo pored Petrovaradinske tvrđave kojoj svakako vredi posvetiti par sati vremena. Sa gornjeg platoa se pruža odličan pogled na Dunav, Novi Sad i okolinu, a tu je i hotel i restoran sa sjajnim položajem.

2,8km - R980
Raskrsnica u obliku slova "V". Desno se na njoj ide za Sremsku Kamenicu i na Frušku Goru, a mi ćemo za Beograd produžiti polulevo.

6,8km - R990
Na ovoj raskrsnici se desno ispod puta nalazi uređen izvor a levo se odvaja zemljani put. Nastavićemo pravo, ali ako je vreme lepo mogla bi nam prijati i zemljana alternativa.

Alternativa: zemljani put od R990 do hotela i čarde "Dunav" u Sremskim Karlovcima (2,5km)

Umesto da na R990 nastavimo pravo, glavnim putem, možemo da skrenemo levo, na zemljani put koji vodi po nasipu i završava se u blizini hotela i čarde "Dunav".

7,4km - R1000
Raskrsnica u obliku slova "V". Ako bismo nastavili pravo zaobišli bismo centar Sremskih Karlovaca - skrenućemo zato desno, jer je ovaj prijatni i lepi gradić bogate istorije vredan posete.

9,0km - Sremski Karlovci, R1030
Mali trg u centru Karlovaca je vredna ambijentalna celina, nastala tokom poslednja dva veka. Okružen je divnim starim građevinama iz 18 i 19. veka i ukrašen pravoslavnom i rimokatoličkom crkvom kao i zgradom gimnazije. Sremski Karlovci su poznati i po dobrom vinu, pa eto prilike za degustaciju.

Na ovom mestu možemo okrenuti levo, ka reci, ako želimo da stignemo do 600m udaljenog hotela i čarde "Dunav" (H, P). I hotel i čarda su na lepom mestu. A ako želimo odmah da nastavimo put ka Beogradu, skrenućemo najpre desno a posle osamdesetak metara u prvu ulicu levo. Zatim ćemo slediti tu ulicu, prijatno mirnu i uramljenu niskim kućicama, sve do izlaska iz varošice.

10,6km - R1050
Izlazak iz Karlovaca, odnosno uključenje na glavni put

10,8km
Uređen izvor sa desne strane puta

11,1km (80m nadmorske visine) - S Karl Vingradi
Tristotinak metara posle izvora pravo se odvaja sporedni put za 1,3km udaljenu železničku stanicu "Karlovački vinogradi" a mi ćemo nastaviti desno, glavnim putem. Napuštamo obalu Dunava i počinjemo 4,4km dug uspon. Penjemo se kroz nisku šumu, a ovaj deo puta nije naročito prijatan - uspon je prilično naporan (penjemo se na 265mnv) a saobraćaj je i dalje intenzivan, mada za nijansu slabiji u odnosu na deo do Karlovaca.

Na tački S Karl Vingradi moguće je i nastaviti pomenutim sporednim putem ka železničkoj stanici Karlovački Vinogradi, i potom nastaviti do Čortanovaca gde se na glavnu rutu vraća oko 1,2km pre R1070 (na tački "S vila Stan", tj. na skretanju za vilu Stanković). Ova varijanta je duga nešto manje od 8km i njome se izbegava dug uspon po prilično opterećenom glavnom putu, međutim ona uključuje i neasfaltiranu deonicu iza stanice, posebno lošu i strmu na poslednjih 2km.

15,5km - R1060 (265mnv)
Kraj uspona. Desno se ide za oko 3km udaljen manastir Velika Remeta i druge delove Fruške gore, pravo nastavlja glavni put za Beograd, a mi ćemo skrenuti levo, na miran sporedni put preko Čortanovaca i Beške. Odmah počinje spust dug oko 6km.

Fruška gora

Cikloturistima sa dovoljno vremena preporučujemo da se upuste u detur po šumovitom svetu Nacionalnog parka Fruška gora, gde ih očekuje 16 manastira, nekoliko jezera i planinarskoh domova. Detaljnije informacije o ovoj destinaciji na sajtovima www.npfruskagora.co.yu i na www.fruskagora.rs.

20,5km - R1070
Ulazak u centar sela Čortanovci.

21,2km - R1100 (136mnv)
Levo se odvaja sporedni asfaltni put, treba nastaviti pravo. Ovde se završava spust koji je počeo na R1060 i počinje novi, kratak uspon.

22,6km (173mnv)
Kraj uspona i odmah novi spust, ovog puta do centra Beške.

25,2km - R1110
Odmah posle prelaza preko železničke pruge dolazimo na ovu raskrsnicu na ulazu u Bešku. Nastavićemo polulevo.

25,8km
Prodavnica "Anči shop" u kojoj se pored kućnih aparata mogu naći i osnovni delovi za bicikl (gume, sajle itd.) Ovde će takođe znati gde se u Beškoj može popraviti bicikl (a to će biti u nekoj od kućnih radionica, pravog servisa nema).

26,4km - Beška, R1120 (120mnv)
Centar Beške . Neposredno pre centra umesto kocke ponovo počinje asfalt a u centru se nalaze pansion "Centar" (H, P) i restoran "Sidro" (H). U centru se završava i spust koji je bio dug oko 4km. Odavde nastavljamo pravo. Put je solidnog kvaliteta, saobraćaj vrlo umeren, a teren kojim ćemo nadalje voziti sve do Beograda, ravan.

Detur br. 4: Beška - obala Dunava - Beška (10km)

Beška, R1120: 0km

Za početak ovog detura koji će nas provesti lepim brdskim predelom i dovesti do jednog lepog mesta na obali Dunava, treba u centru Beške skrenuti levo, ka reci. Ubrzo počinje uspon.

3,6km - kraj uspona (186mnv). Nalazimo se na vrhu Madackovog brega sa koga se pruža lep pogled i prema Beškoj i prema Dunavu. Odavde sledi strm spust do obale Dunava

4,6km - D35
Asfalt levo vodi do obližnjeg hotela, restorana Bela lađa i Sidro, i do obale Dunava.

4,8km - hotel "Božić" (H, P)

5,0km - obala Dunava, restorani "Bela lađa" i "Sidro" (H). Povratak do Beške je istim putem.

28,0km - R1130
Levo se odvaja izlazak na autoput Beograd - Novi Sad. Produžićemo pravo.

31,8km - R1140
Krčedin, centar. Nastavljamo pravo.

36,0km - R1150
Levo se odvaja asfalt ka selu Slankamenački Vinogradi a mi treba da produžimo pravo.

41,1km - R1160
Na visini od 150m izlazimo na put Stari Slankamen - Inđija. Za Stari Slankamen se ide levo (1,5km, detur br. 6). Sasvim levo (blago unazad) kreće put ka spomeniku Slankamenskoj bici (detur br. 5); desno se ide za Nove Karlovce i Inđiju. A mi ćemo produžiti približno pravo - uzanim asfaltnim putem koji vidimo na suprotnoj strani raskrsnice. Ovaj put lepo i blago krivuda preko niskih brežuljaka a krasi ga mirna atmosfera.

Detur br. 5:   R1160 - spomenik Slankamenskoj bici - R1160 (4km)

Detur za one koje zanima istorija - odvešće nas do spomenika bici u kojoj su se 19. avgusta 1691. godine sukobile austrijska i turska vojska. Zbog lošeg puta i zemljane deonice, ovaj detur se preporučuje samo po suvom vremenu.

R1160: 0km
Nadmorska visina ove tačke je 150m. Sa nje krećemo uzbrdo, krajnjim levim putem (asfalt).

0,45km
D 36 (180m) - ovde ćemo napustiti asfalt i skrenuti levo, na put prekriven grubom kaldrmom.

1,2km
D 37 (202m) - desno se odvaja sporedni put; produžićemo pravo. Podloga je ovde uglavnom zemljana.

2,1km
Spomenik (nadmorska visina: 231m) - visoki obelisk na kvadratnoj osnovi koju nose četiri stuba. Austrijska vojska pod komandom Ludviga Badenskog je u bitku ušla sa oko 50.000 ljudi (od toga oko 10.000 Srba) i 90 topova. Turska vojska, pod komandom Mustafa paše Keprilija imala je preko 100.000 ljudi i 150 topova. Ipak su Austrijanci dobili bitku, izgubivši pri tome oko 7300 vojnika - turski gubici su iznosili oko 20.000 ljudi. Posle poraza Turci su se neomatano povukli ka Beogradu (austrijske snage ih nisu gonile zbog iscrpljenosti).

Do R1160 se vraćamo istim putem.

Spomenik Slankamenskoj bici

Detur br. 6:   R1160 - Stari Slankamen
- R1160 (5km)

I poseta seocu Stari Slankamen može biti sasvim zanimljiva. Iznad ovog sela koje se nalazi na obali Dunava nalaze se ostaci starog utvrđenja sa koga se pruža sjajan pogled na suprotnu, banatsku stranu i na ušće reke Tise. Tu je i pravoslavna crkva, najstarija u Vojvodini (otvorena dvaput nedeljno).

Od R1160 do Starog Slankamena ima 1,5km, iskrpljenim asfaltnim putem i delimično kockom. Ide se nizbrdo sa 150m na 84m nadmorske visine.

2,1km - D38
Od centra sela do vrha brda na kome se nalaze ostaci utvrđenja je još 1,1km (taj deo se mora preći pešice). Na ovom mestu ćemo skrenuti levo da bismo se puteljkom pa strmom stazom popeli do tvrđave.

U selu postoje dva dobra restorana: "Kej" i "Laguna" (H). Oba su na istom mestu na obali reke, i imaju lep vidik.
Do R1160 se vraćamo istim putem.

Stari Slankamen i Slankamenska bitka

Stari Slankamen se spominje kao utvrđeni grad 1072. godine. Kasnije je pripadao despotu Stefanu Lazareviću, a zatim despotu Đurađu Brankoviću. Turci su ga osvojili 1521. godine.

Kod Slankamena je u austrijsko-turskom ratu godine 1691. došlo do bitke u kojoj je sa austrijske strane učestvovalo oko 55.000 vojnika (među njima i 10.000 Srba pod komandom Jovana Monasteriljija) sa 90 topova i pod komandom Ludviga Badenskog , a sa turske preko 100.000 vojnika i 150 topova, pod komandom velikog vezira Mustafa-paše Keprilija.

U pripremi novog ratnog pohoda na sever protiv Austrije Keprili je, pošto je prešao Savu kod Beograda, prikupljao svoje snage u utvrđenom Zemunu. Austrijske glavne snage skoncentrisane kod Petrovaradina, krenule su 12. avgusta ka tom mestu, ali su se zbog brojčane nadmoći Turaka povukle prema Slankamenu.

Paša Keprili je ne sačekavši da se njegove trupe potpuno okupe krenuo za Auatrijancima, obišao ih kod mesta Krčedin, presekao im vezu sa bazom u Petrovaradinu, i obrnutim frontom u pravcu Slankamena zaposeo položaje. Austrijanci su 19. avgusta prešli u napad koji su Turci odbili, ali je u njihovom kontranapadu poginuo paša Keprili. To je unelo pometnju u redove turske vojske koja je potom prešla u panično povlačenje, napuštajući svu artiljeriju. Austrijske snage zbog iscrpljenosti nisu krenule za njima, te su se Turci neometano povukli ka Beogradu. Turci su u ovoj bici imali oko 20.000, a Austrijanci oko 7300 poginulih.

50,3km - Surduk, R1170
Centar sela (crkva). Stotinak metara pre ove tačke prolazimo kafanu "Maligan" (sa desne strane puta). Nastavljamo pravo. Asfalt nije najbolji (zakrpe), saobraćaj je slab.

55km
Odavde je asfalt u dobrom stanju.

56,0km - Belegiš, R1180
Glavni put, koji i dalje treba da sledimo, na ovom mestu skreće desno. (Levo se odvaja asfaltni put ka obližnjem vikend naselju.)

56,3km - Belegiš, centar (crkva)

57,2km
Sa leve strane puta je restoran "Šaran" (H). Odmah pored počinje i puteljak kojim se možemo spustiti do obale Dunava. Ovaj deo obale, sve do Beograda, karakterističan je po lesnoj litici visokoj 20-50m, koja se pruža iznad reke. (Les - vrsta materijala koji se po osobinama nalazi između zemlje i kamena).

Ako načas prekinemo vožnju glavnim putem i uputimo se ovuda, kroz usek u lesnoj zaravni (kojom se ustvari krećemo sve vreme) spustićemo se posle samo par stotina metara u njeno podnožje, i izbiti na zanimljiv širok prostor između vertikalnog zida i vode. Na prostranim livadama ispred šume planski sađenih visokih topola verovatno će plandovati neko stado goveda, jer je ovo dobro mesto za ispašu. Šuma je izuzetno lepa i svetla, a ispresecana je odličnim zemljanim stazama: ako vodostaj nije visok, zaista vredi zaći u nju i provozati se kroz igru svetlosti i senki. Iz šume se ponegde odvajaju plitki jezici vode koji odvajaju minijaturna zelena ostrva. Ako budemo imali sreću da prisustvujemo laganom prelaženju stoke kroz vodu ka nekom od tih ostrvaca, imaćemo osećaj da se nalazimo u nekoj azijskoj zemlji.

61,0km - Stari Banovci, R1190
Skrenućemo iz glavne ulice levo. Malo dalje je R1200 na kojoj se levo odvaja putić do obližnjeg restorana "Venecija" (H). koji se nalazi na obali Dunava. Sa njegove terase se pruža lep pogled na reku i na suprotnu obalu, obraslu gustom šumom topola.

Na obali kod restorana se uvek nađe neki alas sa svojim čamcem, pa je moguće dogovoriti prevoz na suprotnu obalu. Ako se eventualno odlučimo za ovako nešto, na toj obali postoje putevi kroz šumu kojima se može stići do seoca Vrbovski ili Besni Fok, potom izaći na put Zrenjanin - Beograd i tuda stići do glavnog grada.

61,6km
Stari Banovci

62,2km - Stari Banovci, R1210
Na ovoj tački se ustvari nalaze ustvari dve bliske raskrsnice. Najpre ćemo skrenuti desno a onda levo i uzbrdo (pravo se ide za Staru Pazovu). Čim skrenemo, sa leve strane će nam se naći benzinska pumpa a odmah posle nje sa desne strane je restoran "Singidunum" (H). Uzbrdica je sasvim kratka (par stotina metara).

63,9km
Levo se skreće za obližnji restoran "Dunavska terasa" (H). Odličan restoran, terasa sa izvrsnim pogledom.

64,8km
Novi Banovci. Saobraćaj odavde postaje intenzivniji.

65,9km - Novi Banovci, R1220
"V" raskrsnica na kojoj ćemo produžiti poludesno. (Levo se odvaja uličica koja vodi do 300m udaljenih pansiona "Tana" i "Oaza" (H, P))

66,4km - R1230
Neposredno pre nadvožnjaka desno se odvaja izlazak na autoput. Nastavićemo pravo, preko nadvožnjaka.

71,1km - Batajnica, R1250
Raskrsnica u centru ovog mesta. Sa desne strane nam se nalazi lokalna crkva. Na ovoj raskrsnici ćemo skrenuti levo, i načeti zadnje kilometre do Zemuna, odnosno Beograda. Saobraćaj je na ovom delu vrlo jak a put je uzan - deonica koja nas čeka spada u dve najopterećenije na čitavom sprskom delu Dunava (druga je na izlazu iz Beograda ka Pančevu) pa stoga neće biti naročito prijatna. Od centra Batajnice do ulaza u Zemun put je potpuno prav, tako da sa orijentacijom svakako neće biti problema.

71,6km
Biciklistička prodavnica/servis sa desne strane.

77,6km
Levo se odvaja put za 1km udaljeni autokamp i restoran "Dunav" (H, P).

79,6km
Sa leve strane puta počinje uzana pešačka staza (zemlja/beton) koju možemo iskoristiti da se sklonimo iz gustog saobraćaja na ulazu u Zemun.

81,1km
Hotel Lav (H, P).

81,2km - R1260
Samo osamdesetak metara posle hotela dolazimo do mesta na kome se možemo skloniti iz gustog saobraćaja u mirniju sporednu ulicu Pregrevica koja vodi paralelno sve do pešačke zone na zemunskom keju. Iskoristićemo to i skrenuti na R1260 u ulicu levo, a posle par stotina metara na R1270 u prvu ulicu desno (to je Pregrevica) i zatim nastaviti njome pravo.

83,3km
"Balkan Expres" - sjajan kafe smešten u starom vagonu koji stoji na ivici lesne litice, visoko iznad Dunava. Divan pogled je deo inventara.

83,8km - R1300
Nakon što se spustimo pored zemunskog groblja i crkve na njemu (sa desne strane) dolazimo na ovu raskrsnicu na kojoj treba da nastavimo pravo, spuštajući se konačno do Dunava niz uzanu uličicu sa kaldrmom. No pre toga ovde možemo da skreneno desno, ka obližnjoj Gardoškoj kuli. Ova kula zanimljivog izgleda podignuta je svojevremeno u spomen 1000 godina Ugarskog carstva a pored nje je restoran sa velikim platoom i sjajnim pogledom na Zemun i Dunav.

84,1 - R1310
Izbijamo na obalu Dunava, u centar boemskog (nekada) i turističkog (danas) života Zemuna. Oko nas i duž uvek veselog i živog keja-šetališta kojim ćemo nadalje voziti, nalaze se brojni restorani.

Dunavske skele - izvrstan dizajn, a osim toga i plove.

85,1km
Na ostrvu preko puta nas (Veliko ratno ostrvo) nalazi se lepa peščana plaža "Lido" do koje tokom leta voze čamci a ponekad se postavlja i pontonski most. Na plaži postoji restoran, u blizini je i vikend naselje sa "robinzonskom" atmosferom. Na ostrvu nema zvaničnih mesta za noćenje, no ako baš želimo da prenoćimo tamo a pontonski most je postavljen, verovatno će se u blizini vikendaša naći mesto za šator.

86,2km
Veliko zdanje nekadašnjeg hotela "Jugoslavija" (trenutno nije u funkciji). Posle hotela nastavljamo vožnju po asfaltiranom nasipu i kroz bogato zelenilo Parka prijateljstva. Jezgro parka je nastalo tako što su svetski državnici, gosti predsednika Tita, donosili sadnice drveća iz svojih zemalja i sadili ih na ovom mestu. Sada smo već u Novom Beogradu (granica između Zemuna i Novog Beograda je neprimetna).

88,2km - R1340
Prodavnica delova i servis za bicikle "Bozer". U neposrednoj blizini se nalazi ušće Save u Dunav, a na drugoj strani se nad rekom uzdiže velika beogradska tvrđava Kalemgdan. Čitava ova zona je vrlo lepa, u svako doba godine i po svakom vremenu. Još restorana, samo što na ovom delu preovlađuje stil "plutajmo na vodi". Na kratko napuštamo Dunav (koji nije ljubomorna reka i svakako nam neće zameriti) i vozimo levom obalom Save.

89,2km - R1400
Stižemo do Brankovog mosta, koji preko Save vodi u stari deo Beograda. Na mostu postoji široka pešačka staza koju možemo koristiti a nadomak njegovog kraja je lift za bicikliste - njime se brzo možemo spustiti na biciklističku stazu ispod, koja vodi ka ušću Save u Dunav. No lift ima radno vreme - ako nemamo sreće, moraćemo da se do staze spustimo ulicama koje počinju na završetku mosta (kratko uputstvo: na semaforu treba preći na desnu stranu mosta i vratiti se stotinak metara nazad; tu se nalazi odvajanje koje će nas odvesti u pravom smeru).

91,6km
Vozeći biciklističkom stazom ka ušću Save, prolazimo beogradsko pristanište.

92,6km
Ušće Save u Dunav. Lep pogled na Veliko ratno ostrvo i na Novi Beograd.

93,7km
Sportski centar "25. Maj". Desno se nalaze kafić i prodavnica delova za bicikle i servis "Markoni". Prodavnica je dobro snabdevena.

93,8km - R1430
Na ivici velike centralne zgrade sportskog centra ćemo napustiti bicikističku stazu pored reke i skrenuti levo, ka centru grada. Posle oko 300m prolazimo ispod nadvožnjaka.

94,4km - R1440
Raskrsnica na obodu beogradskog zoološkog vrta (desno). Produžićemo pravo, a očekuje nas kratak uspon na breg na kome leži centar grada. Vozimo pored parka kojim je okružen Kalemegdan.

Na drugom semaforu posle R1440 nalazimo se na najvišoj tački kalamegdanskog brega. Desno je ulaz u glavnu šetališnu aveniju Kalemegdana, a mi ćemo skrenuti levo, u ulicu Kneza Mihajla koja predstavlja srce turističkog dela grada. Ova izuzetna ulica je pešačka zona i uvek je puna šetača, tako da je najbolje da siđemo s bicikla - ionako je puno toga što privlači pažnju. Ulicu ćemo proći čitavom njenom dužinom.

96,1km - Beograd (Terazije), R1470
Na kraju Knez-Mihajlove ulice izlazimo iz pešačke zone i stižemo na trg Terazije - centar Beograda.

U prestonici Srbije vredi treba najmanje jedan dan, da bismo videli značajna i lepa mesta a i da bismo upoznali bogat noćni život koji se odvija u brojnim klubovima ili splavovima na obalama Save i Dunava.

Više o Beogradu na zvaničnom sajtu www.beograd.org.yu.